אנדומטריוזיס – המפתח לבריאות

אנדומטריוזיס - המפתח לבריאות

נשים רבות, שאובחנו עם אנדומטריוזיס והצליחו להגיע להטבה משמעותית במצב המחלה שלהן, מרגישות שההטבה נבעה מטיפול משולב. במהלך השנים שמתי לב שלשילוב הזה, יש בדרך כלל אותם ארבעה רכיבים. רכיבים היוצרים את ראשי התיבות של המילה מפתח.

  • מגע
  • פעילות גופנית
  • תזונה
  • חקירה רגשית
 
 

רכיבי המפתח

מגע

הכוח המרפא והתומך של המגע הוא נושא שהגוף שלנו זוכר ומכיר מאז שנולדנו. החזקה, חיבוק, יד שמונחת על מצח. כשהטיפול מתאים ונכון לנו, הוא יכול לחולל שינויים משמעותיים מאוד. אני ממליצה כמובן על טיפולי סובאדה. עיסוי הרחם, הבטן, האגן, נוגע ישירות במוקד הבעיה. פותח, מרחיב ומאפשר לדם לזרום מאברי האגן ואליו, ללימפה לנקות את הפסולת. למערכות החיסון, השתן והעצבים להתחזק.
יחד עם זאת, ברור לי שיש נשים שהמגע בבטן מאתגר עבורן ואף יכול לגרום לכיווץ ולהתנגדות. במצבים כאלו כדאי לבחור בדרכים אחרות של עבודת גוף. נסי לבחור את מה שהגוף שלך מבקש – דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו, קרניוסאקרל, וואטסו.  כל עוד את מרגישה בטוחה בטיפול, וסומכת על מי שמטפלת, או מטפל בך, טיפול הגוף יכול לפתוח ולשחרר מחסומים פיזיים ורגשיים ולקדם את תהליך הריפוי.

פעילות גופנית

לכל אישה מתאימה פעילות גופנית אחרת. הלימוד והחוכמה הם למצוא את הפעילות הגופנית שמתאימה לך. יש נשים שהיוגה (נשית או אחרת) תהיה כלי הריפוי המרכזי שלהן. אחרות שיתחברו לאנרגיית החיים של הריקוד. זו יכולה להיות הליכה נעימה בים או בפארק. אולי הפעילות שלך היא ריצה, טיפוס, משחקי כדור, אומנות לחימה, פעילות מים כמו שחיה או חתירה או שיעורי סטודיו. כל עוד הפעילות נעשית בחיבור לגוף, בהנאה, ותוך תחושה טובה תוך כדי ואחרי, היא כנראה טובה לך. בכל פעילות שאת בוחרת, ובפרט אם מדובר בפעילויות אינטנסיביות יותר, כדאי לקבל לפחות כמה שעות הדרכה מקצועית, של אשת מקצוע שמבינה באגן הנשי, כדי לוודא שאת עושה את הפעילות בצורה המיטיבה ביותר עבור הגוף שלך. בחרי באשת מקצוע שתכבד את בחירותיך.

תזונה

התזונה לאנדומטריוזיס היא עולם שלם ונרחב, ויש כיום נשות מקצוע רבות המתמחות בו. נשים רבות מדווחות על הטבה משמעותית כשהן מקפידות על תזונה בריאה, דלה בסוכרים, בקמחים, במוצרי חלב ובמזונות מעובדים ועשירה בירקות ובפירות טבעיים ועונתיים. יש הרבה שיטות תזונה שעוזרות לנשים עם אנדומטריוזיס, וכנראה שאין דרך אחת שעובדת לכולן. שימי לב, גם כאן, שהקצב שלך, ההקשבה שלך לגוף, הרצונות, התשוקות והעולם הרגשי שלך נלקחים בחשבון בעת הטיפול התזונתי, כדי שתוכלי להתמיד בו לאורך זמן מתוך הנאה והתמסרות, ולא מתוך ויתור, תסכול וסבל.

חקירה רגשית

עולם הרגש הוא עולם משמעותי מאוד בטיפול באנדומטריוזיס. בחלק מהמקרים (אך לא תמיד) התפרצות המחלה נובעת מטראומות של התעללות, נטישה או הזנחה בילדות. גורם נוסף הוא תהליך האבחון. פעמים רבות נמשך האבחון שנים ארוכות משאיר צלקות קשות בנשים שבמשך שנים לא האמינו להן, זלזלו בכאב שלהן וביטלו את התחושות שלהן. הכאב גם הוא גורם סטרס ניכר בפני עצמו. התמודדויות רבות כל כך עם כאב עז כל כך, משאירות צלקות רבות גם על הנפש. אני מתייחסת לחקירה רגשית, כי גם כאן, כמו בשאר רכיבי המפתח, צריך לחקור ולגלות – מהי הדרך הטובה ביותר עבורי להתמודד עם הנושאים הרגשיים.

האם מתאים לי להתמודד לבד באמצעות כתיבה, או יצירה. האם אני זקוקה לסיוע של אשת מקצוע, או איש מקצוע, ואם כן, מאיזה תחום. החקירה הרגשית יכולה להוביל אותנו לטיפולים שונים בתחום הנפש והרוח. ככל שנתקדם במסע שלנו נבקש, אולי, טיפולים אחרים. גם כאן, חשוב לשים לב, שנשות ואנשי המקצוע שאנחנו בוחרות הם מקצועיים, אבל גם קשובים. שאנחנו חשות בטוחות ולא נשפטות כשאנחנו מביאות את עצמינו מולם.

השפעות הדדיות

רכיבי המפתח קשורים זה בזה ומדברים זה עם זה.  המגע, פותח פעמים רבות הקשבה עמוקה לגוף שמעלה נושאים רגשיים. אכילה נכונה לאורך זמן מאפשרת התחזקות של הגוף והתמסרות לפעילות גופנית. פעילות גופנית מחזקת עוד את הגוף ואת הבריאות הכללית ומאפשרת התמסרות עמוקה יותר לתהליך. ההקשרים שאפשר לעשות כאן רבים מספור. כך, כמו ספירלה עולה, כל רכיב של המפתח מאפשר להוסיף רכיבים נוספים שכל אחד מהם בתורו משפר את היכולת לדייק מרכיבים נוספים. כל אחד בתורו מאפשר לשפר את הקשבה העצמית והבריאות הכוללת.

אם זה נשמע לך הרבה עבודה, את צודקת.
ריפוי של מחלה כואבת כל כך דורש התמסרות עמוקה.
לצערי אני יודעת לומר היום שאין פתרונות קסם.
למרות שאני שמורה בטלפון של לא מעט נשים כ"פיית הרחם", אני מבינה שגם אצל נשים שהעיסוי פועל עליהן כמו פלא, ותוך מספר קטן של טיפולים הכאבים פוחתים דרמטית, ואולי גם הגיע הריון שציפו לו זמן רב,  הדרך עוד ארוכה.
נשים שממנפות את הפלא הזה להמשך החקירה העצמית, המגע, העבודה עם התזונה והפעילות, מצליחות הרבה פעמים לשמור על בריאות טובה ותפקוד קל וזורם.

 

איך עושות את כל זה זה? הרי  אנדומטריוזיס גורם לכל כך הרבה כאב

יכול להיות שהגעת עד לכאן, וכל מה שאת יכולה לחשוב עליו הוא משהו כמו  "זה יפה מאוד בתאוריה, אבל בואי, אני כאן על הספה, מתפתלת מכאבים, לא מוצאת תנוחה שאני יכולה לנשום בה, בקושי מסוגלת להכניס חצי פרוסת לחם בלי להקיא, אני באימה מהמחשבה שיגעו בי ולדבר עכשיו עם מישהו זה הרבה מעבר לכוחות שלי". אז קודם כל תדעי שאת לא לבד. המחלה הזו יכולה להביא נשים למקומות קשים ונמוכים מאוד.

אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים. חקירה רגשית יכול להיות משהו שאת עושה עם עצמך. זה יכול להיות למשל תרגול מדיטציה מהקלטות שאפשר למצוא אונליין.  תנועה יכולה להיות לחפש דרכים פחות מכאיבות לקום מהספה. מגע יכול להיות הנחה של הידיים שלך על הבטן, או על הגב התחתון, ונשימה. שיפור בתזונה יכול להיות הקפדה על לעיסה מספקת של האוכל.
אם המצב הזה, של התקפי כאב שמשביתים אותך לגמרי ולא מאפשרים לך לעשות דבר למען עצמך הוא תדיר, יכול להיות שזה זמן לשקול, או להחליף, טיפול רפואי. טיפול רפואי נכון, קשוב ומותאם, שלשמחתנו קיים היום, יכול לתת בהרבה מקרים תקופות של שקט מהכאב. שקט שאם תשתמשי בו בתבונה, תוכלי למנף אותו לטיפול עמוק ואמיתי בעצמך.

 

זה לא נורא יקר?

אם את מוטרדת מהפן הכלכלי של הטיפול, גם כאן, את צודקת. האידיאל היה שכל רכיבי המפתח היו ממומנים כחלק מסל הבריאות לנשים עם אנדומטריוזיס.  הלוואי ונגיע לזה יום אחד. בינתיים אפשר להשתמש בטיפולים שאפשר לקבל במחירים מוזלים, כמו דרך קופות החולים, או באמצעות ביטוחים פרטיים שונים (יש ביטוחים פרטיים שנותנים החזרים על רפואה משלימה, פזיותרפיה וכדומה). יש גם דברים שלא עולים כסף ויש להם השפעה מדהימה על הבריאות, כמו למשל:


    • להניח את הידיים שלך על אזור הרחם שלך ולנשום.
    • לצאת להליכה בטבע (בעיר – ים או פארק).
    • לאכול יותר ירקות ופירות עונתיים, אפילו לגדל כמה באדנית או בגינה, ופחות מזון מעובד (חוסך כסף!).
    • ללעוס יותר, לאכול בצורה מודעת, ליד שולחן, עם צלחת, ובלי הסחות דעת כמו טלפון, מחשב, טלויזיה.
    • כתיבת דפי בוקר (לקחת עט ודף ולכתוב במשך כמה דקות בלי הפסקה, יותר מהר ממה שהמוח חושב, לתת לכתיבה לבטא כל מה שעובר לנו בראש, גם אם זה מרגיש כמו שטויות מוחלטות).
    • תרגולים חינמיים של יוגה נשית שיש ברשת.
    •  

ומה אם אני כבר עושה את כל זה, ואני עדיין בסבל?

אני מטפלת ומטפלת בעצמי. אני ממש עובדת בזה, ואין שינוי. כלום. מה אני עושה לא בסדר? אולי אני בכל זאת לא עושה מספיק?

את בסדר. בדיוק כמו שאת. אנדומטריוזיס יכולה להיות מחלה אכזרית וחמקנית. יש מצבים שבהם למרות כל המאמצים, המחלה בוחרת להשאר, אולי אפילו להחמיר.
חשוב לזכור שיש מצבים כאלה. לפעמים הרפואה הקונבנציונלית יכולה לתת מענה כאן. תרופתי, ניתוחי. לפעמים גם היא נכשלת. לפעמים אין שום הסבר, או נחמה.
לפעמים בשלב כלשהו בהמשך הדרך יתגלה השילוב המדוייק שיביא את הריפוי עבורך. אולי תפותח תרופה חדשה. אולי תגלי שיטת טיפול מעולם הרפואה המשלימה שתהיה מדוייקת עבורך.
הלוואי וכל אישה היתה יכולה לרפא את עצמה מהמחלה האיומה הזו, אבל זה לא המצב. וזו לא אשמתך.

 

המפתח לבריאות והגשמה

 בסופו של דבר, כשמסתכלות על מודל המפתח, אנחנו יכולות לראות שמדובר בדרך בריאה, מחוברת ונכונה יותר לחיות את חיינו ולהתמודד עם כל אתגר בריאותי, ולא רק עם אנדומטריוזיס. 

הדבר המשמעותי לשים לב אליו, הוא שלכל אישה יש את המפתח שלה, אין דרך אחת שנכונה לכולן. אין נוסחאות, אין פרוטוקולים קבועים. יש אותך, על כל מי שאת ומה שאת, האהבות, הפחדים, הכעסים, מבנה הגוף, הנפש, ההסטוריה, השושלת.

ככל שנתמקד במציאת המפתח היחודי שלנו, כך נתחבר עוד אל המרכז שלנו, אל המהות שלנו, ואל התפקיד היחודי שבאנו לעשות בעולם הזה.

 

גלית בראלי

גלית בראלי

מטפלת ומלמדת סובאדה - עיסוי בטן ואגן.
העיסוי תומך בנושאים הקשורים לבריאות האישה ומתאים לכל אישה המבקשת חיבור עמוק עם גופה.

אהבתן? חושבות שהטקסט יעניין מישהי שאתן אוהבות? מוזמנות לשתף

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

עוד מאמרים מעניינים בנושא

קודם
הבא